Touringudstyr

Nedenstående er anbefalinger til valg af udstyr til en motorcykelferie eller træf med telt.
 

Pakning af motorcykel

Udstyret afhænger meget af, om man er to personer på motorcyklen eller kun føreren. Det er klart, der er plads til mere luksus, når føreren kan bruge al pladsen på sig selv. Hvis man så oven i købet følges med nogle, som man kan dele ustyr med, er der rigeligt med pakkeplads på motorcyklen. Det kan jo være en god ting, hvis man har været syd for grænsen.
 
Når man pakker motorcyklen, skal man være opmærksom på, at den ikke bliver ”bag-tung”. Hvis man pakker en masse udstyr over eller bag ved baghjulet, forskydes vægten fra forhjulet (det styrende) til baghjulet.
Det optimale ville være, hvis man kunne placere al vægten mellem de to hjul. Det går allerede galt med en bagsædepassager.
 
De lette ting skal på bagagebæreren eller i topboksen. De tunge ting skal i tanktasken. Tanktasken er måske ikke køn, men den er optimal til pakning. Den er også god, fordi man kan komme til den, mens man sidder på cyklen. Her kan man have kort, kamera mv. Lidt længere pakker som f.eks. liggeunderlag, kan man placere oven på sidetaskerne, som armlæn for bagsædepassageren. Kører man selv, kan man placere en del bagage på bagsædet som f.eks. telt, liggeunderlag, bord og stol.
Det kan være rart, at pakke det hele i en stor paksæk, som spændes fast på passagersædet.
 
Jeg har i hele min tid som motorcyklist anvendt "Hold fast" remme til at holde bagagen på plads. Det er gummiremme som kan fås i 3 forskellige længder, som oven i købet derefter kan varieres i længde.
                  

Telt

Jeg vil til enhver tid have et trepersoners telt med forrum (apsis). Når der er plads til tre personer i sovekabinen, kan to personer brede sig en anelse. Tre personer ligger meget tæt. I forrummet kan man have sidetasker og andet grej, man gerne vil have indenfor. Det er også muligt, at tage alt det våde tøj af uden at snavse sovekabinen til. Hvis vejret er skidt, kan man også lave maden i forrummet. 
 
Det er vigtigt at sikre, at der er gode ventilationsmuligheder i teltet. Teltdugen er helt tæt, så den eneste luftudskiftning, der kan ske, er via ventilationsåbninger og indgange(n).
 
Hvis man skal nordpå, er myggenet i indgange og ventilationsåbninger en nødvendighed. Det er altid et krav, at sovekabinen har myggenet. Man kan sove med myggenettet som den eneste dør, så har man frisk luft samtidig med, at der er lukket. 
 
Ved nogle telte slås sovekabinen op, før man lægger teltdugen på. Det er ikke godt i regnvejr. Teltdugen skal kunne sættes op før eller samtidig med sovekabinen.
 
Hvis man er to personer på cyklen, må teltet ikke veje eller fylde meget. Det vil som regel udelukke et telt med ståhøjde.
 
I den kategori har jeg et trepersoners tunneltelt. Det er egentlig købt til vandreture i de norske fjelde, så det er i en god kvalitet.
 
Hvis man kun er føreren, bør man overveje et telt med ståhøjde i forrummet. Det er f.eks. meget nemmere at klæde om, når man kan stå op.

I den kategori har jeg et såkaldt familietelt. Et kuppeltelt med to sovekabiner. Det er oprindeligt indkøbt til at rumme vores lille familie (to voksne og tre børn). Da ungerne blev for store til at være i sovekabinen, købte vi et telt til dem. Den ene sovekabine blev fjernet. Det gav rum til at vi alle kunne sidde omkring et bord i teltet. Nu er det ”de gamles” foretrukne touringtelt. Vi har faktisk siddet 9 voksne ved borde i teltet. Det kan lade sig gøre når sovekabinen ikke er slået op.
 

 

 Liggeunderlag

Det kan være af den selvoppustelige type. Hvis man køber de billigste, risikerer man, at ventilen bliver utæt. Det er dog ikke værre end, at man så ligger på en meget tynd skumgummimadras.
Hvis man ønsker lidt luksus, kan jeg varmt anbefale tykkere underlag end standarten, som er 3,5 cm. Jeg har købt et 7 cm underlag og ligger bedre end i min seng. Det er guld at vågne veludhvilet.
De nye luftmadrasser er meget lettere og fylder væsentligt mindre. Det er klart min fortrukne type nu. Ulempen er, at hvis den punkterer, er der absolut intet mellem kroppen og jorden.

Soveposen

Valget af sovepose afhænger sjovt nok af udendørstemperaturen. I den danske sommer og sydpå kan man nøjes med en sovepose, som har en komforttemperatur ned til 5 grader. Den bør fylde mindst muligt samtidig med, at den er varm nok. Man kan få soveposer, som fylder meget lidt, så når vejret er til det, vælg endelig sådan en. Man har nok en trøje eller lignende som kan supplere hvis det bliver for koldt.
Poser med dunfyld er de letteste med et godt indeklima. Ulemperne er, at de er dyre, samt at hvis de bliver våde, fungerer de ikke.

Kogegrej

I rigtig mange år har jeg sværget til Trangia stormkøkkenet med spritbrænder. Det kan varme mad hvor som helst. Det kan placeres i storm, i regnvejr, i teltet osv. Det skal nok varme maden.
 
Trangia er det nordiske feltkomfur. Hvis man ser et sådant stå udenfor et telt, er man næsten 100% sikker på, at det er skandinavere. Det kan fås i flere udgaver.
 
Jeg har valgt et sæt, hvor panden har teflon belægning og almindelige aluminiumsgryder. Teflon belægningen er sårbar, men gør det nemmere at stege. For at beskytte panden har jeg købt en Trangia multidisc. Den beskytter panden i sammenpakket tilstand og anvendes under madlavningen som skærebrædt, til at hælde vand fra og som låg til gryder, som ikke er over varmen.

Jeg har en såkaldt multifuel brænder som supplement til trangiaen. Den kan brænde på alt muligt, men anvendes som regel til benzin.
Benzin har en enorm varmeudvikling og kan antændes og brænde uanset temperaturen. Det har også betydning, at man på motorcykeltur altid har adgang til benzin.
 
Optændingsproceduren er, at man pumper lidt benzin ned i en skål under selve brænderen. Så antændes benzinen og varmer brænderhovedet og tilførselrøret op. Når temperaturen er høj nok til at benzinen i tilførselrøret omdannes til dampe, kan selve brænderen tændes. Det siger sig selv, at det ikke er noget, man gør inde i teltet. Jeg drømmer om at kunne indbygge benzinbrænderen i Trangiaen.
 
Sidste supplement er en Trangia-gasbrænder. I ur-trangiaen sidder en spritbrænder. Den erstattes med en gasbrænder. Den er meget nem at regulere, og den kan tændes i teltet. Det er mit foretrukne køkken.         
 

Lys

Det er nødvendigt med lys efter mørkets frembrud. Som minimum bør man have en lille lygte, så man kan finde rundt i teltet.
Ved madlavning i mørke anbefales en pandelampe.
Til bordet og som hygge kan man bruge fyrfadslys. Jeg har også købt en lille campingnatlampe med lommelygtepære til 20kr. Den er grim men fortrinlig til formålet.
 
Når man sidder indenfor i teltet, kan det være rart med lys i loftet. Det kræver lidt forberedelse hjemmefra. Det løses som regel med en snor omkring en teltstang.
 
                                    

Bord og stole

Når man er to på maskinen, er der som regel ikke plads til bord og stole.
Det er rarere, at kunne sidde i en stol frem for at sidde på jorden.
 
Stolen kan være en sammenklappelig ”festivalstol”. Den behøves ikke at være en dyr kvalitetsstol, men de billige stole braser nemmere sammen, og det er ikke sjovt.
Det er rigtig rart at kunne samles om et bord. Bordet er et sammenklappeligt aluminiumsbord (et touringbord).
________________________________________________________________

Madlavning mm.

Madlavning, opskrifter og meget andet kan findes på webmasterens egen hjemmeside: leveidetfri.dk i afsnittet "På tur"
 
___________________________________________________________________

MC ferie huskeliste

Nedenstående liste er forfattet af Bjørn Høj Kristensen i forbindelse med turen til Norge 2010
 
Personligt:
Briller
Reservebriller
Solbriller
Pung
Penge
Kørekort
Mastercard
Sygesikring
Blåt sygesikringskort
Forsikring
SOS-kort
Mobiltelefon og lader
Landkort
Bøger
Dagbog
Kuglepenne
Blyant
Limstift
Saks, lille
Rygsæk
Bæltetaske
________________
Toiletsager:
Tandbørste
Tandpasta
Håndsæbe
Håndklæde
Deo
Vaskeklude
Barber’grej
Shampoo
Hovedpinepiller
Plaster
Creme
Læbepomade
Toiletpapir
Camping udstyr:
Telt
Presenning til teltunderlag
Pløkhammer
Radio
Tøjsnor
Sovepose
Luftmadras
Pumpe
Grydesæt
Grydeskeer
Grydelapper
Viskestykke
Gasblus
Gaslampe
Gasdåser
Lighter
Tændstikker
Fyrfadslys
Tallerken, dyb
Kop
Bestik
Dåseåbner
Lommekniv, m. proptrækker og dåseåbner
Lygte
Plastikposer
Sorte plast sække
Sulfo
Skuresvamp/opvaskebørste
Termoflaske, evt. 2 stk. til kaffe/te
Vandflaske
Vanddunk m. hane
Kaffefiltre
Kaffefiltertragt
Motorcyklen:
Værkstedsmanual
Punkter’ spray
Værktøj under sædet
Tanktaske
Sidetasker
________________
Diverse:
Foto kamera
Videokamera
Ekstra batterier og ladere
Videofilm
Hukommelseskort
Fiskegrej
 
________________________________________________________________

Huskeliste - tøj

Nedenstående liste er forfattet af Bjørn Høj Kristensen i forbindelse med turen til Norge 2010
 
Motorcykeldragt
Motorcykelstøvler
Motorcykelhandsker
Motorcykel regndragt
Handskeovertræk
Støvleovertræk
 
Lange bukser
Shorts
Langærmet bluse
T-shirt
Underbukser
Strømper
Thermo/uldsokker
Tyk bluse
Regntøj
Sko
Tørklæde
 
Vindjakke
Badetøj
Joggingtøj
Hue
Vanter
 

Værktøj på turen

Nedenstående liste er forfattet af Bjørn Høj Kristensen i forbindelse med turen til Norge 2010
 
Værktøjsliste BMW R100RS/RT
Stjernegaffel nøgler: 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 24
Topnøgler: 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 21 = tændrørstop, 27 neddrejet udvendigt til bagsvinger.
Forlænger til topnøglesæt.
Søgerblade
Unbrakonøglesæt fra 1,5 til 10mm
Unbrakonøgle 6mm slebet til halv længde på den korte led
Dækjern 2 stk
Polygriptang ”mini”
Skævbider ”mini”
Svensknøgle ”mini” 4”
Stanleykniv ”mini”
Skruetrækker
Stjerneskruetrækker
Stjerneskruetrækker i ”klump-udgave”
Sikringer.
Kobberfedt eller lignende.