Ture mm. / 2007

2007

_____________________________________________________

Salling billeder + beretning

__________________________________________________________________

Boxer-tur i maj

Hænderne hvilede på BMWens styr og fødderne var solidt plantet i asfalten. Så mærkede jeg, at datteren Stine satte sig til rette bagved. Vi var klar. Jeg drejede mig og lod blikket glide hen over de 14 boxere og en enkel Suzuki bagved. De sad i sadlerne og var klar. De så lige så forventningsfulde ud, som jeg følte det.

Højre tommel trykkede på starterkontakten. Motoren roterede en halv omgang og sprang så i gang med den karakteristiske boxerlyd. Jeg føler en rislen af fryd hver gang, jeg hører den lyd. Nu kom lyden bagfra af 14 andre boxere, der blev startet. Englesang. Jeg satte i første gear med et klonk, tjekkede om der kom en åbning i trafikken. Den kom, og vi kørte i samlet flok ud på vej mod stadig mindre veje mod vest på halvøen Salling.

En halv time tidligere var jeg kommet den modsatte vej. Jeg var på vej mod mødestedet. Nu var dagen oprundet, hvor den tur, jeg havde taget initiativ til, skulle afvikles. Følelserne var en blanding af at glæde sig og en nagende nervøsitet. Ville der overhovedet komme nogen? Tre? Halvtreds? Turen var annonceret flere steder, og formålet var, at ejerne af de halvgamle toventilede boxere kunne mødes. Jeg havde ikke krævet tilmelding. Det fortrød jeg næsten. Nervøsiteten blev afløst af glæde og forventning, da jeg så mødestedet. Der var nok BMWer til, at jeg anså det som en succes.

Det var første gang jeg arrangerede en tur for så mange. I mine yngre dage var det fascinerende at køre mange sammen som f.eks. ved MC Touring Clubbens ture. I dag foretrækker jeg at køre få sammen. Man skal kunne bruge sanserne på at nyde turen frem for at følge kolonnen. Jeg ville have følt det som en stor udfordring, hvis der var kommet for mange. I forvejen skal man, som front-kører nøje overveje sin hastighed. De bagerste skal ikke ende med at køre race for at følge kolonnen, og alle skal kunne nå at nyde turen. Hvad hvis den bagerste blev hægtet af ved passagen af en vej?

Det var en af årsagerne til at jeg allierede med en lokal motorcyklist som havde prøvet ruten et par dage før. Han fungerede som sikkerhed ved at køre bagerst. Jeg måtte så love, at han ikke blev moppet pga. Suzukien.

At der så var en noget større bagstopper, kunne vi ikke forudse. En BMW-kører fra Vejle kunne ikke starte maskinen fra morgenen af. Det var første start efter vinterhiet, og den manglede strøm. Han ville med og mødte op med sin varevogn. For at være helt sikker fik alle et kort over turen. Så kunne man jo altid finde frem til næste rast eller simpelthen finde vejen hjemad.

De 16 cykler viste sig at fungere godt. Måske fordi alle forstod, hvordan man kører i kolonne. Stor ros til deltagerne. Når nogen faldt lidt bagud, sænkede hele kolonnen hastigheden, indtil de var med igen. Alle holdt øje med dem bagved. Alligevel meldte alle, at de havde tid til at nyde de smukke steder, vi kørte i gennem.

Vi kørte ad små veje som præsenterede storslåede udsigter, ådale mv. Eftersom nogle kom langvejs fra, var første pause placeret ret tidligt. Vi skulle ad en lille grusvej for at nå målet. Grusveje kan være drilske. Cyklen sejler lidt men kommer dog fremad i den rigtige retning. Nå- ja så er der lige løst sand i et sving. Det kan være rigtig drilsk.

Rastepladsen var med udsigt ud over en af Danmarks største hedesøer (Stubbergaard sø). I hine tider lå et nonnekloster på en halvø i søen. Her kunne nonnerne leve stærkt isoleret fra resten af samfundet. I dag er der kun en køkkenkælder med tilhørende spisesal tilbage. Vi nøjedes med at se det på afstand.

Kaffen og snakken kom stille og roligt i gang. Efter en passende tid til at nyde kaffe og kage samt til at skrive sig på en kontaktliste, var det tid at sadle igen.

Den samme frydefulde oplevelse som ved starten. Boxerlyd = englelyd.

Kolonnen kørte ad små snoede veje forbi Danmarks største hedesø, Hjerl hede med frilandsmuseet, Sahl kirke, Hvidemose osv. Stadig mod vest. Disse små veje er virkelig guf for en bokser. Der er ikke behov for meget gearskiften og motoren trækker bare med lidt tikken og tøffen (boxerlyden!).

Suzuki-køreren udtalte, at det var en fryd at køre efter en flok boxere. Han kunne næsten intet høre ud over sin egen kæde.

Så kom en længere stigning og på toppen kunne vi skue vidt ud over Limfjorden. Pragtfuldt syn. De fleste kan lide at se ud over vand. Bare se på huspriserne hvis der er udsigt over vandet. Der lå faktisk et hus på toppen. Det var bygget i en tid og i en landsdel, hvor priserne ikke krævede en millionindtægt for at bygge det.

Nu undgår jeg ikke at komme ind på den eneste fejl vejret bød på. Det blæste kraftigt. Det fik man at føle her på toppen. Det er, hvad det er. Jeg elsker at køre med opslået hjelm og solbriller. Dufte og temperaturændringer mm. opleves mere intenst på den måde. Solbrillerne er fordi, insekterne kan opleves for intenst uden briller. Den åbne hjelm gjorde, at det larmede lige på grænsen den dag. Heldigvis var hastigheden for det meste, så det alligevel gik.

Nu var vi nået til vandet og drejede mod nord. Vi kørte ud i gennem det inddæmmede Sønder Lem Vig. Vejen gik på indersiden af et længere dige og tankerne gik uvilkårligt til mit elskede vadehav.

Næste rast var ved borgen Spøttrup. En middelalderborg som er bygget med forsvar for øje. Ikke noget med flotte tårne. Råt murværk. Omgivet af to voldgrave adskilt af en forsvarsvold lavet af jord. Ingen af datidens kanoner kunne ramme murværket. Mig bekendt er borgen aldrig blevet erobret, selv om den har været belejret og været i brand.

Her kom kaffen frem og isboden var åben. Jeg er ikke sikker på ret mange fik tid til at spise is, drikke kaffe eller se på de middelalderlige levn. Nu gik snakken, og modellerne blev virkelig kigget efter.

Den sidste del af turen gik igennem et vådområde med udsigt til Salling Sund broen. Derefter skulle vi sydpå igen.

Nu kom par længere afsnit på hovedveje. Det var med en vis spænding, jeg kørte ud på den større vej. Hjelmen blev klappet i. Nu skulle BMWen have lidt luft. Det kan virke befriende efter længere tids kørsel i adstadigt tempo, at kunne lukke op for gassen. Hastigheden øgedes til godt 90. Hele flokken fulgte med og tordnede (eller hvad man kalder det på en boxer) der ud af med forskydning for hver kører. Berusende fornemmelse. De folk kunne bare det her.

Turen endte hvor den startede. Alle virkede glade og tilfredse. Alle virkede som, om vi skulle gøre mere ved dette fællesskab for halvgamle boxere.

Det gør vi så. To er i gang med at planlægge en tur på Djursland i forbindelse med et arrangement på Touring Campen. Undertegnede og Lars Ørbæk er ved at have en tur omkring Hjarbæk fjord klar.

Leo Holst Jeppesen

Boxertræf billeder

                             I stearinlysets skær.
                                                (Leo Holst Jeppesen)

Udenfor står blæsten og regnen ind mod ruderne. Indenfor er der varmt, stearinlysene er tændt og gamle Genesis (”The lamb lies down on Broadway”) fylder rummet med lyd. Det er i sandhed blevet 1.dec. Forsikringen siger stilstand indtil 1.marts 2008.

Det er tid at tænke tilbage på den motorcykelsæson som gik. I foråret er planerne og drømmene voldsomme. For mit vedkommende er de altid urealistiske. Der er alt for meget, jeg gerne vil. Kanoturen er en tradition. Vandreturen i Norges fjelde er en tradition. Familien skal da også af sted til et sommerhus el. til udlandet i bil. Der skal køres en masse på motorcykel. Der skal være tid til at slappe af med puslerier på hjemmefronten.

En hver som ser denne remse ved, at der er begrænset tid til hver aktivitet, hvis det skal gå op. På trods af det tror jeg altid, at der skal køres en masse motorcykel samtidig med, at alt det andet også klares. Det ender altid med en hvis skuffelse, når året er på det sidste.

Hvordan gik det så i 2007?

Der blev ikke kørt så meget, som jeg drømte om. Jeg sidder alligevel med en god fornemmelse i kroppen. For et par år siden efterlyste jeg et fællesskab for de halvgamle BMW-boxere.

Ved et træf i efteråret 2006 ved gl.Estrup mødtes nogle ejere af de halvgamle og helgamle boxere. Der var stemning for et par arrangementer i 2007.

Der blev fastlagt en dato for en tur i foråret og en i efteråret. Begge i det midtjyske. Jeg vil betegne begge arrangementer som succeser. Der mødte 15-20 maskiner frem begge gange. Vi faldt godt i hak med hinanden. Bokser folk er som deres maskiner – stille, rolige, gemytlige og sympatiske.

Man kan vel ikke påstå en boxere har humor, men det må konstateres, at ejerne har det.

Ved efterårsturen var flere gengangere fra forårets tur. Det gør ikke fornøjelsen mindre, at man begynder at kende hinanden. Mange udtrykte interesse for flere aktiviteter. En enkel efterlyste aktiviteter på Sjælland.

I januar måned lægges sidste hånd på næste års arrangementer. To ture i foråret og en tur i efteråret. Der ud over vil der være en tur, som kombineres med mulighed for overnatning på Touring Campen i efteråret.

Vi arbejder på at kunne arrangere tekniske dage omkring selvhjælp og forståelse af boxeren. Vi mangler stadig den tekniske ekspert i det midtjyske, så hvis du er sådan en, så savner vi dig.

Vores aktiviteter er som regel i vores nærområde (det midtjyske). Hvis boxer-ejere andre steder i landet savner fællesskab omkring disse maskiner, opfordres I til at lave ture i jeres område. Det er oplagt at mødes til træffet på Touring Campen.

Der er en vis fare ved at indgå i et fællesskab om et mærke og en modeltype. Jeg oplever som nævnt folkene som overordentlig sympatiske, så de er nok værd at samle på.

Hvad med de venner som kører på andet?

Det skal der også afsættes tid til.

Eller hvad hvis man skifter model? Vupti er man ikke med i det fællesskab.

Nanna (konen min) og jeg vandrede langs en vestjysk sandstrand i sommers. Det var i den uge, der var pragtfuldt vejr. Vi studsede samtidig over en mærkelig brummende lyd. Så dukkede nogle mørke pletter op på stranden. Lyden blev tydeligere og prikkerne blev større for til sidst at fremstå som offroad motorcykler.

De kørte roligt og legende langs stranden. Alle var møgbeskidte, som det hører sig til. De passerede os kort tid efter på tilbagevejen og forsvandt ind i landet.

Det var som en drøm, der var til ende. Jeg var fascineret.

Engang havde jeg en Yamaha 250 offroader. Det er den sjoveste motorcykel, jeg har ejet. Nanna var også fascineret.

Vi var enige om, det var nok ikke det værste at køre en offroader. Jeg er nået frem til, at problemet kan løses med en GS boxermodel (med to ventiler selvfølgelig). Det må der kigges nærmere på, når (læs: hvis) pengene bliver flere.

Det bliver nok sværere for Nanna at finde en CX500 offroader, selv om den er bygget i adskillige varianter.

Det haster ikke. Min R100/7 er pragtfuld.

I 2008 skal jeg ud at køre med de andre halvgamle boxere. De får deres plads i kalenderen og sikrer at jeg får kørt motorcykel. Jeg glæder mig til at møde de folk fra 2007 og forhåbentlig flere nye.

Tak for 2007 og godt nytår

Til toppen